Kiedy przebiec pierwsze 5 kilometrów?

Czerwiec 22, 2020
Email this to someoneShare on Facebook0Print this page

Aktywność fizyczna jest nie tylko troską o ciało i zdrowie fizyczne, ale również o higienę zdrowia psychicznego. Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej opublikowana przez Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie wskazuje aktywność fizyczną jako najważniejszą część zdrowego stylu życia. Oznacza to, że każdego dnia należy prowadzić aktywny tryb życia i nie chodzi jedynie o uprawianie sportu, ale też aktywność w trakcie wykonywania codziennych czynności.

Najprostszą formą ćwiczeń, która może być uprawiana przez prawie każdego jest bieganie. Przydadzą się jedynie buty do biegania (buty do biegania po asfalcie, buty trailowe lub kolce do biegania), spodnie do biegania i koszulka sportowa, odrobina dobrych chęci i motywacji, by trening biegowy stał się prawdziwą przyjemnością.

Trening biegowy dla początkujących

Istnieje wiele poradników mówiących o tym, jak zacząć biegać, aby osiągnąć sukces. Z doświadczeń wielu biegaczy wynika jednak, że rezultaty są ostatnią rzeczą, na której należy się skupić. Na początku trening powinien być dobrą zabawą i sposobem na relaks. Jeśli coś sprawia Ci frajdę efekty przyjdą same!

Nie da się jednoznacznie ułożyć planu dla początkującego biegacza. Wszystko zależy od tego na ile aktywna była osoba, która zaczyna swoja przygodę z tym rodzajem sportu. Dla osób, które dotychczas prowadziły siedzący tryb życia i stroniły od ruchu pierwsze 5 kilometrów będzie krokiem milowym. W czasie, gdy młoda i aktywna na co dzień kobieta może założyć buty do biegania i przebiec je pierwszego dnia swojego biegowego życia.

Co warto zauważyć, właściwy trening powinien być poprzedzony rozgrzewką (10-15 minut wystarczy), która powinna aktywizować i rozgrzać wszystkie partie mięśniowe zaangażowane we właściwy trening. Główna część treningu biegowego to dla osoby początkującej około 30-40 minut. Na początek najlepiej postawić na trening poprawiający pułap tlenowy. Bieg nie powinien być zbyt intensywny, ale równomierny. Na koniec obowiązkowy jest cool down, którego zadaniem jest wyciszenie organizmu.

Dlaczego trail running to dobry pomysł

Na początek świetnym wyborem może okazać się trail running. Czyli bieganie w terenie, np. po lesie, szlakach turystycznych czy górach. Potocznie jest to rodzaj aktywności dla rasowych biegaczy ze świetną kondycją i dużą siłą mięśniową. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by trail stał się wprowadzeniem do świata biegaczy. Zalety? Po pierwsze obcowanie z przyrodą, świeże powietrze i wolność, jaką daje ucieczka od cywilizacji. Po drugie oczywiście korzyści dla ciała:

– utrata masy ciała,

– szybkie spalenie tkanki tłuszczowej,

– ujędrnienie ciała.

– wysmuklenie sylwetki,

– wzrost masy mięśniowej.

Co ważne, bieganie w terenie w znacznie mniejszym stopniu obciąża stawy i jest mniej kontuzjogenne niż bieganie po twardej nawierzchni. Z uwagi na fakt, że biega się po nierównym terenie z różnym rodzajem podłoża efekty są o wiele lepsze, a progres szybszy. Trening trail jest genialny, jeśli liczysz na szybkie efekty – np. na swoje pierwsze 5 kilometrów!

Co trzeba mieć, by bieganie było frajdą?

Nic nie poprawia tak motywacji do treningu jak kupienie sobie kilku gadżetów związanych z uprawianą aktywnością. Wybierając bieganie pozornie nie trzeba zbyt wiele – wygodne buty do biegania i co jeszcze? Podstawowym wyposażeniem biegacza jest niekrępujący ruchów strój: legginsy do biegania, spodenki do biegania na gorące dni, a na te chłodniejsze bluzy do biegania czy kurtki do biegania.

Jeśli Twoja pasja nie minie warto pomyśleć o innych gadżetach, zwłaszcza jeśli wybierzesz trail. Są to plecak do biegania oraz zegarek z GPS.

Pamiętaj, pierwsze 5 kilometrów ma być na początku celem, a potem przekroczeniem granicy, po której świat biegowy otworzy przed Tobą swoje drzwi!

Email this to someoneShare on Facebook0Print this page

Komentarze

Dodaj komentarz