Ashwagandha – działanie, dawkowanie, opinie

15 czerwca, 2022
Email this to someoneShare on Facebook0Print this page

Ashwagandha od lat ceniona jest w medycynie Wschodu. Jest doceniana od kilkunastu lat również w Europie, stanowiąc cenne źródło energii i witalności. Zapraszamy do lektury poniższego materiału, z którego dowiesz się czym jest ashwagandha, jak działa i jak należy ją przyjmować by zauważyć pozytywne efekty już po kilku dniach.

Czym jest ashwagandha?

Ashwagandha to zioło adaptogenne, wykorzystywane w tradycji ajurwedyjskiej. Naturalnie występuje w Indiach, na Sri Lance, w Bangladeszu, Nepalu, Pakistanie i w północnej Afryce. W Sanskrycie (języku używanym w starożytnych Indiach) ashwagandha określana była jako “woń rumaka”, co miało świadczyć o wigorze i sile, jakiej dodaje to zioło. Dzisiaj ashwagandha nazywana jest również mianem zimowej wiśni.

Adaptogeny to z kolei szerszy katalog ziół, do których zaliczamy ashwagandhę. Mówi się, że te rośliny na swój sposób czują czego brakuje w ludzkim organizmie lub czego jest za dużo i w naturalny sposób redukują te dysproporcje. Posiadają m.in. właściwości antyoksydacyjne, przeciwzapalne czy wspomagające funkcjonowanie mózgu. Wykazują również właściwości immunomodulujące, działanie uspokajające a także pobudzające. Dbają również o naszą odporność.

Jakie działanie wykazuje ashwagandha?

Ashwagandha wykazuje szereg prozdrowotnych właściwości. Jej regularne stosowanie wpływa nie tylko na poprawę naszej kondycji zdrowotnej, ale również na ocenę samopoczucia. Najczęściej wskazuje się pozytywny wpływ na dwa obszary: psychikę oraz ciało.

Do pierwszej kategorii (psychiki) zaliczymy m.in. wsparcie organizmu w chwilach osłabienia, zmęczenia i utraty koncentracji. Ashwagandha wspiera utrzymanie równowagi psychicznej i stabilności emocjonalnej a także wzmacnia procesy zapamiętywania. Wspiera także odporność organizmu na stres i obniża poczucie napięcia nerwowego i niepokoju.

Przyglądając się pozytywnemu wpływowi tego zioła na ciało wymienimy m.in. optymalizację poziomu energii, poczucia witalności i wytrzymałości. Ashwagandha wspiera pracę serca, układu sercowo-naczyniowego i układu oddechowego. Wykazuje działanie wspomagające w przypadku leczenia chorób autoimmunologicznych (np. tarczycy). Wykorzystywana jest również w terapii nowotworów. Dodatkowo wspiera właściwe funkcjonowanie narządów rozrodczych (w przypadku kobiet) i funkcjonowanie płciowe (w przypadku mężczyzn).

Dzięki działaniu antyoksydacyjnemu przyczynia się także do utrzymania w dobrej kondycji naszej skóry oraz działa jak naturalny przeciwutleniacz, hamując procesy starzenia się. Wspomaga również zasypianie.

Jak należy stosować ashwagandhę?

Obecnie na rynku możemy znaleźć ashwagandhę w różnej postaci. Najpopularniejsza i najbardziej skuteczna z nich jest forma płynna, chociaż występuje ona również w proszku oraz kapsułkach.

W przypadku tych dwóch ostatnich formuł, należy jednak wziąć pod uwagę, że by zachować prozdrowotne właściwości występującej w nich ashwagandhy, trzeba przyjąć produktu naprawdę wiele. Taki problem nie pojawia się w przypadku formy płynnej, która w kilku kroplach koncentruje wszystko to, co niezbędne. Prawidłowo wykonany ekstrakt w postaci płynnej jest bowiem czystą esencją z rośliny.

Z racji tego, że przyswajalność takiej formy jest najbardziej efektywna, ze względu na częściowe wchłanianie się już w śluzówce jamy ustnej, warto krople przyjmować bezpośrednio pod język. Dla osób nie lubiących intensywnego, ziołowego smaku zalecamy popicie dawki kropli szklanką wody.

Ashwagandhę w takiej postaci można przyjmować przez długi czas, nawet do 6 miesięcy. Po upływie tego czasu zalecane jest przeprowadzenie miesięcznej przerwy przed kolejnym etapem stosowania.

Dodatkowo pozytywne działanie adaptogenów do których zaliczamy ashwagandhę zostało potwierdzone tysiącami niezależnych badań. W Internecie obecnie możemy znaleźć wiele opinii na jej temat na blogach czy autorskich wpisach w social mediach. Najczęściej swoje doświadczenia z ashwagandhą opisują osoby, która włączyły ją do swojej diety i chcą podzielić się z innymi zmianą – na lepsze – swojego życia. Jedną z takich opinii możesz przeczytać tutaj.

Email this to someoneShare on Facebook0Print this page

Komentarze

Dodaj komentarz