Ból pośladków po treningu i jak go załagodzić

wrzesień 1, 2021
Email this to someoneShare on Facebook0Print this page

Ból w pośladkach po intensywnym treningu nie jest niczym niezwykłym. Zazwyczaj objawia się przez przeciążenie w układzie mięśniowo-szkieletowym, takie jak skurcz mięśni lub dolegliwości ze strony krążka kręgowego. Lokalizacja bólu może powiedzieć wiele jego przyczynie, podobnie jak to, czy ból jest ostry, tępy czy ciągły. Jeśli ból jest bardzo silny i nie ustępuje przez kilkadziesiąt godzin, dobrze jest udać się do lekarza.

Ból pośladków po treningu nie powinien zmuszać Cię do ograniczania aktywności. Poznaj przyczyny tej dolegliwości i dowiedz się, jakie mogą być środki zaradcze, by załagodzić ból pośladków.

DOMS

Większość ludzi potrafi odróżnić ból mięśni typu „zakwasy” od bólu, który może wskazywać, że coś jest nie tak. Jeśli właśnie zacząłeś biegać lub wykonujesz trening oporowy dolnej części ciała, możesz odczuwać opóźnioną bolesność mięśni czyli DOMS. DOMS pojawia się w przeciągu kilku do kilkunastu godzin po zakończonej serii ćwiczeń. W czasie treningu dochodzi do bardzo intensywnej pracy włókien mięśniowych, które zaczynają się rozpadać. W wyniku „naprawy” stają się silniejsze, bardziej wytrzymałe na urazy. Pośladki składają się z trzech dużych mięśni, które są niezwykle silne. W wyniku skurczu podczas ćwiczeń, po długim okresie zastoju, zawsze dadzą o sobie znać poprzez uporczywy ból.

Zespół Piriformisa

Schorzenie to atakuje mięsień gruszkowaty, który umiejscowiony jest w obrębie kości krzyżowej i zewnętrznej kości biodrowej. W wyniku urazu może się pojawić silny nacisk na nerwy kulszowe. Szczególnie dużo przypadków takiej bolesności pojawia się po treningu. Chociaż mięsień gruszkowaty jest potężnym, twardym mięśniem, łatwo go uszkodzić, a następstwem tego urazu jest męczący ból, który najczęściej ustępuje dopiero po interwencji doświadczonego fizjoterapeuty.
Absorbujące ćwiczenia na dolne partie ciała, na które składa się wiele powtórzeń: bieganie, wiosłowanie lub jazda na rowerze, mogą aktywować lub podrażniać mięsień gruszkowaty, wywołując przewlekły skurcz, który często okazuje się bardzo bolesny.

Zwyrodnieniowa choroba dysku

Dolna część kręgosłupa jest amortyzowana przez szereg kręgów, które służą jako amortyzatory dla rdzenia kręgowego. Pomiędzy tymi kręgami znajdują się dyski, które służą jako poduszki między kręgami.
Kiedy te dyski pękają lub wyślizgują się z miejsca, mogą wywierać nacisk na korzenie nerwowe i podrażniać nerw kulszowy. Kiedy w grę wchodzi dysk, nie jest niczym niezwykłym odczuwanie bólu w środku pośladka, który może promieniować w dół jednej lub obu nóg. Ćwiczenia mogą pogorszyć pozycję dysku, powodując jego ocieranie o korzenie nerwowe.

Środki zaradcze na ból pośladków po treningu

Każdy ze stanów bólowych, o których wspomnieliśmy, może wahać się od łagodnego do ciężkiego. Niejednokrotnie jednak, nawet u oświadczonych sportowców pojawia się mocny ból pośladków po treningu. Rozciąganie, joga i stopniowa rozgrzewka przed ćwiczeniami mogą zdziałać cuda w zmniejszaniu bólu związanego z ćwiczeniami. Pomocne mogą być ciepło, zimne okłady, niesteroidowe leki przeciwzapalne i masaż. Najlepszym rozwiązaniem jest jednak wsparcie specjalisty: dobrego lekarza medycyny sportowej lub fizjoterapeuty.

Email this to someoneShare on Facebook0Print this page

Komentarze

Dodaj komentarz