Kiedy można ćwiczyć po cesarce

Kiedy można ćwiczyć po cesarce

wrzesień 4, 2021
Email this to someoneShare on Facebook0Print this page

Jeśli chcesz wrócić do ćwiczeń po porodzie, należy wziąć pod uwagę kilka czynników. Ponieważ nie ma dwóch takich samych porodów, Twoja sprawa musi zostać oceniona zgodnie z Twoimi wyjątkowymi potrzebami. Tutaj przyjrzymy się, jakie ćwiczenia mogą przyspieszyć powrót do zdrowia, a które lepiej odłożyć na jakiś czas.

Kilka słów o cesarce

Od lat dziewięćdziesiątych na całym świecie stale wzrasta liczba cięć cesarskich. W 2018 r. 21% wszystkich urodzeń urodziło się cesarskim cięciem, według danych zebranych ze 169 krajów. W Ameryce Północnej ponad 30% wszystkich urodzeń to porody cesarskie.

Chociaż cięcie cesarskie stało się powszechne, procedura jest nadal poważnym zabiegiem chirurgicznym i należy ją tak traktować. Podobnie jak w przypadku wszystkich innych poważnych operacji, prawidłowy powrót do zdrowia i wyleczenie po cesarskim cięciu zajmuje tygodnie.

Ćwiczenia po porodzie cesarskim zwykle trzeba odłożyć na dłużej niż po porodzie naturalnym . Ważne jest również, aby nie naciskać zbyt mocno po cesarskim cięciu: może to zwiększyć ryzyko infekcji i innych powikłań, które mogą przedłużyć powrót do zdrowia.

Kiedy można bezpiecznie ćwiczyć po cięciu cesarskim?

Jeśli miałaś poród przez cesarskie cięcie, poczekaj, aby przejść do schematu ćwiczeń po ciąży do co najmniej sześciu tygodni po porodzie, po wizycie u lekarza. Przejście przez te dwa kamienie milowe przed rozpoczęciem ćwiczeń ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia płynnej regeneracji.
Nawet osoby, które miały sprawne porody, muszą uważać na ćwiczenia poporodowe. Poród i poród przez cesarskie cięcie są traumatyczne dla organizmu, a nadmierny wysiłek może powodować problemy.
Jeśli chcesz wprawić swoje ciało w ruch przed wizytą kontrolną w ciągu 4–6 tygodni po porodzie, zacznij od delikatnej aktywności o niewielkim wpływie, takiej jak chodzenie, spacer.
Gdy Twój pracownik służby zdrowia da Ci pozwolenie do ćwiczeń po porodzie, możesz powoli wrócić do regularnego treningu w ciągu kilku tygodni lub miesięcy. Ćwiczenia po porodzie po cesarskim cięciu mogą wyglądać zupełnie inaczej niż przed ciążą, ale to jest całkowicie w porządku.

Delikatne ćwiczenia przez pierwsze sześć tygodni

Ćwiczenia o dużej intensywności, treningi ujędrniające brzuch i pełnowymiarowe cardio są zdecydowanie zabronione przez pierwsze sześć tygodni po cesarskim cięciu. Oto kilka rzeczy, które możesz zrobić, gdy tylko poczujesz się na siłach:

  • Chodzenie — jak tylko będziesz mógł wstać i poruszać się, kilka razy wyjdź z domu i okrąż blok. Prawdopodobnie poczujesz się świetnie, gdy znów zaczniesz się ruszać.
  • Ćwiczenia dna miednicy — Być może wykonywałaś już ćwiczenia dna miednicy przez całą ciążę, a jeśli już, wiesz, jak ważne są. Zaraz po wyjęciu cewnika możesz wznowić wykonywanie ćwiczeń Kegla, aby wzmocnić mięśnie dna miednicy, które wspierają pęcherz, jelita i macicę.
  • Ćwicz dobrą postawę — ciąża, cesarskie cięcie i karmienie piersią mogą przyczynić się do złej postawy. Ćwicz siedzenie z wyprostowanymi plecami i ramionami do tyłu. Pomoże Ci to wzmocnić mięśnie brzucha i wesprzeć plecy.
  • Lekkie rozciąganie — skup się na rozciąganiu szyi, ramion, ramion i nóg za pomocą lekkich rozciągań, które nie wywierają nacisku na bliznę po cesarskim cięciu.

Ćwiczenia, których należy unikać po cesarce

Twoje ciało potrzebuje kilku miesięcy, aby się wygoić, zanim przywrócisz energiczną, intensywną aktywność i niektóre ćwiczenia brzucha. Unikaj następujących treningów przez kilka miesięcy po porodzie przez cesarskie cięcie:

  • Ćwiczenia wzmacniające brzuch, które powodują wybrzuszenie brzucha, takie jak przysiady i brzuszki, a także te, które mocno obciążają ścianę brzucha, takie jak deski przednie, podnoszenie nóg i rowery
  • Ćwiczenia polegające na skakaniu, takie jak skakanka, pchnięcia przysiadowe, pajacyki i ćwiczenia plyometryczne
  • Sprint lub bieganie
  • Intensywne zajęcia ruchowe, takie jak rzeźbienie sylwetki, zumba, kickboxing itp.
  • Każde ćwiczenie, które ciągnie lub wywiera nacisk na bliznę po cesarskim cięciu
  • Każde ćwiczenie powodujące ból

To nie jest czas na przebijanie się przez ból. Przez pierwsze kilka miesięcy po porodzie cesarskim skup się na treningach bez wysiłku i o niskiej intensywności, a jeśli nie masz pewności, czy coś jest zbyt intensywne, najlepiej po prostu tego unikać.

Email this to someoneShare on Facebook0Print this page

Komentarze

Dodaj komentarz