Sok z selera naciowego

Sok z selera naciowego na co pomaga

wrzesień 3, 2021
Email this to someoneShare on Facebook0Print this page

Zastanawiasz się, o co cały szum wokół soku z selera? Uzyskaj szczegółowe informacje, zanim wskoczysz na ten trend.

Jeśli byłeś ostatnio na Instagramie, prawdopodobnie przynajmniej raz widziałeś sok z selera na swoim IG. Sok z selera pojawia się wszędzie jako rzekome lekarstwo na wszystko, od przewlekłego bólu po problemy trawienne i choroby skóry.

Ludzie publikują swoje doświadczenia z piciem świeżego soku z selera każdego ranka na pusty żołądek, twierdząc, że pomogło to IBS (jelito drażliwe), migrenom, zmęczeniu nadnerczy, astmie, zapaleniu zatok i nie tylko. Ale jakie naprawdę są zalety tego trendu na soki z selera?

Czy picie soku z selera naciowego jest bezpieczne?

Ogólnie rzecz biorąc, wyciskanie soków ma złą reputację, chociaż spożywanie różnorodnych całych owoców i warzyw jest niezbędne dla zdrowej, zbilansowanej diety to nie ma zbyt wielu naukowych dowodów na to, że wyciskanie soków jest lepsze niż spożywanie pełnowartościowej żywności. W rzeczywistości może być gorzej. Kiedy jesz całe owoce lub warzywa, czerpiesz korzyści z błonnika , który pomaga w przenoszeniu pokarmu przez twój system trwienny i pomaga karmić dobre bakterie w jelitach. Jeśli chodzi o sok, zawartość błonnika jest pozbawiona jego składników, ale mimo to nadal zawiera ważne witaminy i minerały. Jednak tracisz jedną z największych zalet owoców i warzyw. Poza utrzymaniem zdrowego układu pokarmowego, błonnik pomaga dłużej zachować uczucie sytości, obniżyć poziom cholesterolu i zrównoważyć hormony.

Biorąc to pod uwagę, picie soku z selera jest z pewnością bezpieczne, po prostu upewnij się, że otrzymujesz odpowiednią ilość błonnika w swojej diecie w inny sposób. Zaleca się włączenie całych pokarmów roślinnych, takich jak fasola, jagody, orzechy i nasiona, aby osiągnąć codzienne cele dotyczące błonnika. Zalecamy co najmniej 30-40 gramów błonnika dziennie, aby czerpać wszystkie korzyści.

Czy jest jakaś korzyść z picia soku z selera naciowego na pusty żołądek?

Podczas gdy wiele zwolenników soku z selera naciowego opowiada się za piciem magicznego eliksiru na pusty żołądek, co sugeruje, że przyczyni się on do poprawy trawienia, nie ma żadnych naukowych dowodów na poparcie tego twierdzenia. Co więcej, może to utrudnić że dostarczanie wszystkich niezbędne makroskładniki odżywcze, których wymaga Twoja dieta, takie jak niezbędny błonnik, tłuszcze, białko i węglowodany. Więc jeśli zdecydujesz się pić sok z selera z samego rana na pusty żołądek, upewnij się, że później w ciągu dnia otrzymujesz pełnowartościowe, bogate w składniki odżywcze jedzenie.

Korzyści zdrowotne soku z selera

Dużo szumu wokół korzyści płynących z soku z selera to twierdzenie, że ma on zdolność leczenia niektórych stanów, takich jak IBS lub trądzik torbielowaty . I chociaż potrzeba więcej badań, aby wyciągnąć ostateczne wnioski, istnieje szansa na obiecujące korzyści zdrowotne soku z selera. Świeży seler jest źródłem witaminy K, witaminy C, potasu, kwasu foliowego, manganu, wapnia, ryboflawiny, magnezu i witaminy B6 – wszystkich niezbędnych witamin i minerałów w zrównoważonej diecie.

Od dawna ustalono, że spożywanie żywności przeciwutleniającej potencjalnie zmniejsza ryzyko zachorowania na raka, chroniąc komórki i narządy przed uszkodzeniem oksydacyjnym. Seler ma silne właściwości przeciwutleniające, z co najmniej dwunastoma znanymi związkami przeciwutleniającymi, takimi jak kwas kawowy, kwas p-kumarowy i kwas ferulowy, które pomagają usuwać wolne rodniki z organizmu. Stwierdzono również, że ma właściwości przeciwzapalne, pomagając zmniejszyć stan zapalny w organizmie – główną przyczynę przewlekłej choroby.

Oprócz właściwości przeciwutleniających i przeciwzapalnych, niektóre badania wykazały, że seler może pomóc w zapobieganiu chorobom sercowo-naczyniowym , żółtaczce, chorobom wątroby , niedrożności dróg moczowych, dnie moczanowej i zaburzeniom reumatycznym. Seler naciowy może nawet obniżyć poziom cukru we krwi, lipidów i ciśnienie krwi. Nasiona selera stosowano nawet w leczeniu chorób skóry, w tym łuszczycy i chorób układu oddechowego oraz astmy i zapalenia oskrzeli.

W jednym badaniu na szczurach z cukrzycą leczenie ekstraktem z nasion selera zmodyfikowało ich poziom glukozy i insuliny, poprawiło wagę i zwiększyło aktywność enzymów antyoksydacyjnych. Inne badanie wykazało, że ekstrakt z liści selera obniża ciśnienie krwi, poziom cholesterolu i trójglicerydów u zwierząt z nadciśnieniem lub wysokim ciśnieniem krwi.

Pomimo tych korzyści, nie przeprowadzono dużych badań na ludziach z użyciem soku z selera w leczeniu przewlekłych schorzeń. Chociaż prawdopodobnie sok z selera może dawać te same korzyści, jak jego pełnowartościowy odpowiednik, z pewnością nie jest to gwarancją. Jeśli uważasz, że możesz mieć poważne schorzenie, najlepiej porozmawiać z lekarzem o najlepszym sposobie działania.

Ostatnie przemyślenia na temat soku z selera

Chociaż nie ma konkretnych dowodów na to, że sok z selera sprosta całemu szumowi, nie zaszkodzi mieć szklankę tu i tam, a nawet zrobić z niego podstawę w porannej rutynie. Sok z selera jest zdrową i pożywną opcją dla tych, którzy go lubią, ale prawdopodobnie nie jest lepszy niż jakikolwiek inny zielony koktajl lub sok, który możesz wybrać – więc niezależnie od preferowanej metody jest najlepsza, o ile osiągasz zalecaną piątkę do dziewięciu porcji owoców i warzyw dziennie.

Email this to someoneShare on Facebook0Print this page

Komentarze

Dodaj komentarz